Eskişehir Valiliği
Eskişehir Valiliği
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü
Eskişehir Valiliği
Eskişehir Valiliği

BAKANLIKCA ESKİŞEHİRDE YENİ BİR YAŞAM ALANI İLAN EDİLDİ.

27 Eylül 2013
BAKANLIKCA ESKİŞEHİRDE YENİ BİR YAŞAM ALANI İLAN EDİLDİ.
BAKANLIKCA ESKİŞEHİRDE YENİ BİR YAŞAM ALANI İLAN EDİLDİ.
6306 SAYILI YASA KAPSAMINDA İLİMİZDE REZERV ALAN İLAN EDİLDİ
İlimiz Aşağıçağlan Köyü Kocakır Mevkii sınırları içinde bulunan tapulama harici alan 10.09.2013 tarih ve 5578 Makam Oluru ile Rezerv Yapı Alanı olarak belirlenmiştir.

1. TAŞINMAZA İLİŞKİN BİLGİLER

 

İLİ: ESKİŞEHİR
MEVKİİ: KOCAKIR
YÜZÖLÇÜMÜ: 770 Hektar
MÜLKİYET: HAZİNE ARAZİSİ
 

2. ALANIN KONUMU VE ÇEVRESEL ÖZELLİKLERİ

Taşınmaz; Eskişehir ili, Kocakır mevkii dâhilinde yer almaktadır. Söz konusu alan tescil harici olup, uygun ve gelişime açık bir konumda bulunmaktadır. Taşınmazın yüz ölçümü yaklaşık 770 ha’dır.

Kocakır Mevkii Eskişehir kent makro formunun güneybatısında yer almakta olup alanın Şehir Merkezine uzaklığı 10 km, şehir bağlantı yoluna uzaklığı 5 km, Osmangazi Üniversitesine uzaklığı ise 6 km’dir.
 

 

3. PROJE GEREKÇELERİ

Günümüzde kentler, bir yandan yeni gelişme alanlarıyla gelişimine devam ederken, diğer yandan mevcut dokular da çöküntü-köhneleşme süreciyle karşı karşıya kalmaktadır. Çöküntü alanlarının, kentsel kalite yönünden desteklenerek cazip yaşam alanları haline getirilmesi ve kentin yeniden gelişebileceği alanlar olarak değerlendirilmesi mümkündür. Buna bağlı olarak, ülkemizde gündemde olan kentsel dönüşüm kapsamında, çöküntü alanlarının yenilenerek kente yeniden kazandırılması sürecinde yeni kentsel alanlara gereksinim duyulmaktadır.
Eskişehir ili, “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun” kapsamında değerlendirildiğinde ilimizde sıvılaşma potansiyeli anlamında önlemli alan belirlenen yerlerin ağırlıklı olarak kent merkezinde yer aldığı ve bu alanlarda yüksek katlı binaların yoğunlaştığı görülmektedir. Bu sebeple konutlar risk arz etmekte merkezde sıkışan ticaret ve yoğun konut dokusu sosyal donatı alanlarının daralmasına yol açmaktadır. Konutlar ve ticaret merkezleri için alternatif rezerv alanlarının yaratılması gerek afet riski altındaki alanların dönüşümü gerekse kent merkezindeki sıkışık yapılaşmanın sağlıklı bir şekilde düzeltilmesi için önem arz etmektedir. Bu alanlardaki yapıların çoğunlukla Deprem Yönetmeliğine uygun olarak planlanmadığı değerlendirilmektedir. Tüm bu sebeplerden dolayı Kocakır Mevkii 6306 sayılı Kanun kapsamında, kentsel dönüşüm için çok önemli bir rezerv alan niteliğindedir.
Eskişehir kent makroformu otogar, Toki Alanı ve sanayi bölgesinin kentin doğusunda konumlanması, üniversite kampüs alanının ise kentin batısında konumlanması sebebiyle ilimiz kuzeybatı-güneydoğu doğrultusunda lineer bir gelişme eğilimi göstermektedir. Bunun yanı sıra kent merkezinin kuzeyinde verimli tarım alanlarının yer alması ve hava alanının bulunması kentin kuzey yönündeki gelişimi için engel teşkil etmektedir. Tüm bu sebeplerden dolayı kente alternatif yerleşim alanı sağlamak amacıyla, doğal ve yapay eşiklerin baskısı altında kalan kentin güney-güneybatı yönünde gelişimi sağlanmalıdır. Bu amaçla tercih edilen Kocakır Rezerv Alanı hem tescil harici bir alan olması, hem de gelişime açık bir konumda yer alması sebebiyle değerlendirilmesi gereken bir alandır. Kent planlama anlamında da bu alan, kentin lineer gelişimi eğilimini değiştirecek konumsal bir özellik göstermekte, kayalık bir alanda düz bir plato özelliği ile yerleşime uygunluk taşımaktadır.

 

4. REZERV ALAN OLARAK SEÇİLME NEDENLERİ

Ø Tescil harici ve gelişime açık bir alan olması,
Ø Eskişehir ilinin konut ihtiyacına fazlasıyla cevap verebilecek kapasiteye ve büyüklüğe sahip bir alan olması,
Ø Kent gelişimini daha yerleşilebilir özellikler taşıyan alanlara doğru kaydırılabilecek olması
Ø Alanın şehir merkezine 10 km, şehir bağlantı yoluna ise 5 km, Osmangazi Üniversitesine ise 6 km uzaklıkta bulunması,
Ø Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yeni oluşturulmuş, planları tamamlanmış, turizm bölgesi ve üniversite gelişim alanı ile yakınlığı.
Ø Zemin açısından güvenli bir yerleşim alanı özelliği göstermesi
Ø Güney çevre yolu bağlantısı olması
 

 

5. DEĞERLENDİRME ve SONUÇ

İlimiz Merkezindeki yoğunluk baskısını azaltmak ve sıvılaşma potansiyeli anlamında önlemli alan belirlenen yerlerin ağırlıklı olarak bu bölgede yoğunlaşması nedeniyle kentsel dönüşüm kapsamında Kocakır Mevkii dâhilinde yer alan proje alanına hem yeni bir merkez yaratarak cazibe merkezi kurulması anlamında hem de taşınacak yerlere bir rezerv oluşturulması anlamında ihtiyaç duyulmaktadır.
Rezerv yapı alanı, Kanun uyarınca gerçekleştirilecek uygulamalarda yeni yerleşim alanı olarak kullanılmak üzere, Toplu Konut İdaresi Başkanlığının veya İdarenin talebine bağlı olarak veya resen, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenen alanlardır.
Eskişehir’de kentsel dönüşüm çalışmalarına ağırlık vermemizin temel nedeni de Eskişehir gibi markalaşmış, ülkemizin lokomotifi olmuş bir değerimizi çarpık yapılardan kurtarmak ve sağlıklı konutlara kavuşturmaktır. Bölgesel kalkınmanın veya bir ilin kalkınmasının en temel prensibi; yerelin, kendi dinamiklerini fark etmesidir. Her bölgenin, her ilin kendi rekabet avantajları var, önemli olan bu dinamik ve rekabet avantajlarını harekete geçirebilmektir. Kentsel dönüşümle birlikte; Eskişehir’in çehresi daha da güzelleşecek, sosyal ve ekonomik olarak ayrı bir havaya bürünecektir. Öyle ki Eskişehir’de sadece vatandaşlarımızın kendi rızasıyla kendisi isteyerek risk tespiti yaptırdığı bağımsız birim sayısı 1000’e yaklaşmıştır.
Eskişehir kenti güneyinde yer alan havaalanı tesisleri ve ova yapısı ile yerleşime uygun olmayan bir durum sergilemekte, kent Bursa Yolu güzergahında gelişme eğilimi göstermektedir. Bunun yanında kentin güneydoğusunda yer alan TOKİ yatırımları da bu bölgede konut gelişimini sağlamıştır. Bu yapısıyla kent kuzeybatıdan güneydoğuya doğru uzanan lineer bir kent görünümü oluşturmuştur. Tek merkezli lineer bir kent gelişimi de merkeze ulaşım maliyetlerinin yanısıra, teknik altyapı ve trafik sorunlarını da beraber getirmektedir. Merkezin de özelleşmeksizin aynı yerde yayılarak büyümesi, merkezdeki yerleşim baskısını arttırmaktadır. Büyük, tek merkeze alternatif merkez kademelenmeleri oluşturulmadığından, Eskişehir kent merkezi gitgide daha fazla mekânsal kaliteden uzaklaşmaktadır. Boşluk doluluk oranı azalmakta, sosyal donatı alanları yetersiz kalmakta, trafik problemleri her geçen gün artmaktadır.
Bu durum Müdürlüğümüz girişimleriyle kurulan Eskişehir İli Afet Riski Altındaki Alanların Dönüşümü İle İlgili Çalışma Grubunun Bildirgesinde de belirlenmiştir. Bildirgede:
Eskişehir kent merkezi, porsuk nehri ve çevresindeki alüvyon zemin üzerinde, sıvılaşma riski taşıyan alanlarda 1970’li yıllardan bu yana sağlıklı bir gelişme göstermemiş, bu yıllarda bitişik nizam mevcut parsel durumunun az katlıdan çok katlıya geçişi, apartmanlaşması ile devam eden süreç kent merkezinde sıkışık, yoğun bir konut dokusu oluşmuştur. Bu yoğun konut dokusu ekonomik yetersizlik, uygun olmayan malzeme kullanımı (Eskişehir Kumu gibi), mimarlık ve mühendislik hizmeti alınmaması gibi nedenlerle niteliksiz, estetikten yoksun ve afet riski altındadır. Mevcut yapı stoku aynı zamanda yeşil alan ve sosyal donatı alanlarının yetersizliğine yol açmaktadır. Kentin tek merkezli olması ve eklemlenerek aşırı büyümesi ulaşım problemlerini her geçen gün biraz daha arttırmaktadır. 1956 yılında 6.4 büyüklüğünde oluşan depremden sonra Eskişehir merkezli bu büyüklüğe yakın bir depremle karşılaşılmamıştır. Bu yıllarda konut dokusu 3 katlıdan fazla değildir. Dolayısıyla 70’li yıllardan sonra oluşan yapı stokunun performansı hakkında yorumda bulunmak çok güçtür. Bu durum olası bir depremde İlimiz için çok ciddi kayıplar oluşturacak bir felaket anlamına gelebilir. Kentsel dönüşüm için Eskişehir merkezi en zor alanlardan biridir. Yapı yoğunluğu çok yüksek seviyededir. Kent merkezi sıkışıp kalmış ve yayılamamış olup bu kanun ve düzenlemelerin uygulanması planlı kentleşme ve sağlıklı yapılaşma adına önemli bir adım olacaktır. Parsel bazında riskli yapıların tespiti ile yapılan dönüşüm maliyet açısında daha fazla yük getirebilecek, en iyi ihtimalle aynı dokunun yeniden üretimini sağlayacak, bunun yanında yoğunluk artışı istekleri ve baskıları imar planlarında parsel bazında yoğunluk artışlarını zorlayacaktır.
Denilerek problemler ortaya konmuştur. Bildirgede çözüm süreçleri de ele alınmış bu kapsamda bildirgenin 2.2 maddesinde:
Eskişehir’de tek merkezli, niteliksiz ve afet riski taşıyan yoğun konut dokusunun dönüşümünün sağlanması gereklidir. Bu amaçla kent merkezinin yoğunluk baskısının azaltılması için yeni merkezlerin önerilmesi, örnek yaşam alanlarının oluşturulması çözüm kapsamında düşünülmelidir. Yeni önerilen merkez sürdürülebilir bir mekânsal yapı sunmalı, sadece konut alanlarının değil ticari ve idari merkezi fonksiyonların, çalışma alanlarının yer aldığı bir özellikte tasarlanmalıdır.
Denilmiştir.
Bu doğrultuda Müdürlüğümüz kent merkezi önerilmesi ve örnek yaşam alanlarının oluşturulması amacıyla rezerv yapı alanları araştırmıştır. Kocakır rezerv alanı Bakanlığımıza teklif edilmiş ve Bakanlığımız onayı ile ilan edilmiştir.
Kocakır rezerv alanı Eskişehir’deki riskli alanların dönüştürülmesinde idarelere kolaylık ve rahatlama sağlayacaktır. Bunun yanında bu bölgedeki planlama ile kentin makroformu yeniden şekillenecek ve üst ölçekte daha sağlıklı bir tasarım oluşturulabilecektir.
 
 

 

Facebook’ta Paylaş Twitter’da Paylaş Google Plus’da Paylaş Yazdır